Brouwerij 2018-01-03T16:06:37+00:00

Een verhaal van liefde en bier!

In den beginne ….

September 1997… Sylvie Vyncke en Dieter Dhondt lopen samen middelbare school in het VLIO, richting Biotechniek, te Oudenaarde. Hier leren zij de beginselen van de biotechnologie, waartoe ook het brouwproces van bier behoort. In het zesde middelbaar werden ze verplicht, zoals alle studenten in die tijd, een scriptie (lees: eindwerk) te maken.

Dieter schreef over het brouwproces – meteen zijn eerste brouwervaring. Het koppel studeerde met vlag en wimpel af, om vervolgens naar de Hogeschool in Gent te trekken. Sylvie koos de richting “logopedie” en Dieter nam “Biochemie”, met in het laatste jaar de optie “brouwerij-technieken”.
Dieter mocht tijdens zijn opleiding stagelopen bij “Brouwerij Van Honsebrouck” te Ingelmunster (brouwer van “Kasteelbier”). Een referentie om “u” tegen te zeggen.

Op eigen benen!

Intussen werkt Dieter ruim 15 jaar in de brouwerijwereld en draagt hij verantwoordelijkheden voor productie en kwaliteit voor verschillende gerenommeerde kwaliteitsbieren. En zo ook nieuwe bieren. Maar kom, elke serieuze brouwer heeft uiteindelijk de droom om zijn “creativiteit” in zijn eigen bier te kunnen stoppen. Het bier kruipt als het ware waar het niet gaan kan. Bij Dieter is dit niet anders.

Zo ontsproot in 2015 de idee om een eigen bier te releasen en op termijn zelfs een eigen brouwerij te starten. Dieter had een recept in het achterhoofd en in eerste instantie werd de zoektocht aangezet om een brouwer te zoeken die “zijn bier” kon produceren. In tweede instantie waren Sylvie en Dieter ook volop op zoek naar tweedehands brouwersmateriaal; Dit moest dienen om zelf een kleine brouwersinstallatie op te bouwen en dus zodoende op eigen benen verder te kunnen.

Tijdens deze zoektocht kwamen ze terecht bij een brouwer te Heule, nabij Kortrijk. Deze man was enorm onder de indruk van het enthousiasme van Sylvie en nog meer van een “vrouw” die een bier ging laten brouwen. Blijkbaar is brouwerij toch vooral nog een mannenwereld. Maar de brouwer in kwestie deelde met hen een geheim: hij was op zoek naar een grotere brouwersfaciliteit, en zocht eigenlijk een koper voor zijn bestaande installatie. Dit was de kans waar Sylvie en Dieter stiekem op hadden gehoopt. Een ware buitenkans, aangeboden op een goudenschotel. Dit mochten ze niet laten voorbijgaan. De eerste onderhandelingen leidden echter tot niets, maar er waren wel belangrijke contacten gelegd.

Hier gaan we dan!

Op 11 december 2015 werd het “eerste” bier van de nieuwe brouwerij officieel voorgesteld aan de pers, en was het verkrijgbaar in de handel. En zoaks verwacht kwamen een aantal dingen in een stroomversnelling. Vanaf 2016 zouden Sylvie en Dieter immers niet enkel en alleen hun eigen bier brouwen. Ook verenigingen, hobbybrouwers, handelaars en/of particulieren kunnen sedert die dag bij BROUWERIJ DE SATER terecht. Zelfs gelegenheidsbier behoort tot het gamma. In 2015 was het de droom en bedoeling van de brouwer om een installatie/brouwerij naar het geboortedorp Nazareth te brengen, een gemeente met een rijke brouwerstraditie. Denk maar aan: Brouwerij Ide, Brouwerij De Vuyst, Brouwerij Dhondt, Brouwerij Gailliaert, het cultureel centrum “De Brouwerij”.
BROUWERIJ DE SATER maakt dus nu op haar beurt eveneens deel uit van deze rijke geschiedenis.

“DE SATER”!

In de zoektocht naar een gepaste naam voor hun brouwerij, en een merk voor hun bier, lieten Sylvie en Dieter zich meteen professioneel ondersteunen door een totaalconcept. Hun volledige identiteit, merk en beeld, is gerealiseerd door Sven Criel van het communicatiebureau ZENT. Aanvankelijk sprak het verhaal van Koning Midas, uit de Griekse mythologie, tot de verbeelding, en bijna werd dit als naam gekozen … Koning Midas had de reputatie om alles wat hij aanraakte te laten veranderen in goud. Zoals de brouwerij ook doet met zuiver water: het wordt veranderd in goudkleurig bier.

Elk verhaal heeft echter zijn specifieke figuranten. Zo komt in het verhaal van Midas ook een personage van “een sater” voor. De man met bokkenpoten en -hoornen werd dus finaal gekozen als naam voor de brouwerij. De sater is het buitenbeentje uit het entourage van koning Midas. De startende brouwerij kan dus prima vereenzelvigd worden met belangrijke delen van diens rol. Als beginnende brouwerij zal zij zich immers tussen de koningen van de brouwerswereld een plaatsje moeten zoeken. Bovendien klinkt “De Sater” redelijk vlot en Vlaams, een niet onbelangrijk detail. Bokkenpootjes en -hoornen vindt men trouwens terug in het logo van de brouwerij. Voor de naam van haar bier koos zij de “HOPLIET”. Deze excentrieke krijger, eveneens uit de Griekse mythologie, vooral gekenmerkt door zijn helm met een grote hanenkam. Het bier draagt een etiket dat anders is dan die van de concurrenten, maar straalt perfect de identiteit uit van het eerste bier van brouwerij “De Sater”.. Stoer, excentriek – met een geheel eigen stijl. Eigenschappen die we ook in hun bier terugvinden. Een goed klinkende naam met bovendien een leuke knipoog naar één van de hoofdingrediënten van bier, HOP, mooi meegenomen.

Brouwerij De Sater brouwt onze Dépoo, volgens een origineel recept van Kurt Wynant.